About Me

My photo
Bismillah. Ordinary man, I am. Selalu MENGHARAP agar diri ini sentiasa mendapat kefahaman yang lebih dalam semua perkara, as only by that I could increase my level of Iman. Selalu MENGHARAP untuk menjadi "a man of His and his words", whatever I said, is what He said and what I'll do. Never lose hope. Keep on HOPING.

Tuesday, April 19, 2011

Aurat lelaki?

Assalamu'alaikum.
I've got a comment saying that
I kept on talking and reminding
about woman's aurah.
"What about the man?" says them.

So then, here it is,
for the man.

Anda selalu berkobar-kobar
melaungkan mahu isteri yang solehah,
memakai tudung dan menutup
aurat dengan sempurna.

Kata anda,
'Oh, perempuan itu perempuan murahan,
pakai baju ketat-ketat,
pakai seluar sendat-sendat,
minyak wangi bau menyengat-nyengat,
pakai make-up dari muka putih jadi coklat,
maka dia bukanlah calon isteri
yang sesuai bagi saya yang kononnya
sebaik malaikat.

Tapi! Tak malukah anda kaum lelaki?
Duduk di rumah pun tak tutup aurat,
ada hati nak isteri yang menutup aurat?
Tak malu?!

Apa persamaan wanita yang tidak memakai tudung
di luar rumah,
dengan lelaki yang tidak menutup aurat walaupun
di hadapan rakan-rakan dan keluarga?
Persamaannya, dua-dua tak menutup aurat!

Aurat anda adalah semudah-mudah
yang ditetapkan Allah,
dari paras pusat hingga ke lutut.

Itupun anda masih lagi nak menunjuk-nunjuk
pusat,
dan menayang-nayang kepala lutut?
Tak malu?!

Bila disuruh tutup aurat,
kata anda,
"Seluar aku memang pendek..",
"Aku takde la tuala yang lagi besar..",
"Panas la nak pakai seluar panjang malam-malam..".

Anda ingat arahan menutup aurat ni arahan manusia?

We are not talking about an order from a 5-year old child,
but we are talking about the order from ALLAH!,
our God!

Anda tahu jawapannya,
tapi kenapa masih melakukannya?

Jadi layakkah anda untuk mendapat
isteri yang menutup aurat dengan sempurna,
bila anda sendiri tidak menutup aurat
juga dengan sempurna?!

Fikir-fikirkan.(dan amal-amalkan!)

Wallahua'lam.

Thursday, April 7, 2011

Tuesday, November 23, 2010

"You are a Muslim?"

Assalamualaikum,

It'd been so long since I last posted my last entry.
When was it? Nah, as if I care.

Anyway, here you go. A new post.

Ah,for this post, I think I am going to write it fully in English.
So please bear with me if there's any grammatical/(or anything like that)
error/s. So long as everyone can understand what I'm trying to say,
then I think it is ok~

Muqaddimah

Yeah, you've read the title, so what about it?

What I'm trying to say is, everyone of us
had at least once said that we're a muslim.
(I don't know if there's any non-muslim that's
interested to read my blog).

You're saying that you're a muslim all the time

What? Don't you believe me? Ok then, let us check it together.

How many times do we perform the obligatory pray a day?

5 times right? 2 rakaah for Subh, 4 rakaah for Dhuhr, 4 rakaah for 'Asr
3 rakaah for Maghrib, and another 4 rakaah for Isya'.

So from all those, how many times of tasyahhud had we recite?

Once during Subh, and twice for every other time making altogether; 9 times a day.

Ok,ok,ok! Enough with that Ibnuroslee, we know that
we said we're muslims. So? What's your point?


If you said you are a Muslim, then act like one!

My main point here is about our act.

Did you ever know that your behavior are being judged by the others?

Yep! The people out there, they are judging your behavior.

The law of their judgement are very simple; when you'd done something
good, you're praised for your own good.

"Very nice Mr.X, you're so kind. May I know your parents name?
They'd raise such a lovely children".
Said an old woman when you helped them.

But,

When you'd done something bad,

"See that Mr.X? He is the one that being rude to me last time.
I think that kind of behavior is what he'd been taught at _____".

[Fill in the blank with any Islamic school that you know]
Whispered Old Woman 1 to Old Woman 2.

What is your religion again?

ISLAM!.

Yup, it's not just your name that being condemned, but also
your religion!


I know it's pathetic, but that's the truth.

Do you want to be the reason why people are running away from the religion?

Now let us look back at what we'd done;

1.Wearing improper attire.[too tight, exposing your 'aurah, attracting the
opposite sex to look at you (actually there are more example under this point
but I'm too lazy to point out all of it)].

2.Improper way of speaking.[swearing, being sarcastic to people you're not used too (eg; lecturers, cleaners, Mak Cik Cafe)]

To list, just a few..

Once again, please ask yourself, do you want to be the reason, why people
are running away from the religion?!

Some people said, "Why should you bother with what I'm doing?
It's my life and my style. As long as I don't disturb others then it's ok!".

The heck?!

I don't care when people are condemning you for the wrong thing
you are doing.

But,

I do care when people are slandering your Deen, which is also
my Deen just because of your wrongdoing.


My last word: Common Sense
(Okay, it's 2 words)

Our Deen is not based on just mere common sense.

It's built upon Al-Quran and As-Sunnah.

So, please my dear friends, think twice before you're about
to do something. Check whether it is against the Syariah or not.

[Oh my God! What a lame ending for this post. I'm sorry. Can't think
of a better ending :( ]

Wallahua'lam.

Thursday, September 16, 2010

Pernahkah kita terfikir?

Tiba-tiba kepala rasa berat, sendi-sendi rase sakit,mata asyik
berair, hidung asyik "menangis", suhu badan naik...CONFIRM! aku
demam nih!

Muqaddimah:Sikap kita

Adakah anda perasan, setiap kali kita rasa sakit, we
tend to show to others that right now we are suffering from
something.

Tapi, pernahkah kita terfikir, sakit itu dari siapa?

Herm..

Dari siapa?

Jiran aku kot...dia bersin-bersin tadi..tuh yang jangkit kat aku..


Or...

Kawan aku kot?Tadi die ade cakap yang die rase macam nak demam


The reality?

So, the reality is, dari mane penyakit semua nih datang?

Tiada sesuatupun bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya
(Al-Hadid:22)

Owh..okay, it came from Allah.

So? Ibnuroslee, what's the point that you're trying to say here?

Okay,lets reflect ourselves;

Kenapa bila kita sakit,kita selalu buat muka monyok, kadang-kadang macam
letih lebih-lebih, something like kite nak bagitau semua orang yang
kita tengah sakit?.

Aku tengah pening nih (grumbling). Jangan kacau aku boleh tak..(sambung tido)


Tapi, berapa ramai dari kita yang bila sihat, akan cakap kat orang lain yang kite tengah sihat?

Woohoooo!!.Alhamdulillah, hari ni Allah bagi aku sihat beb!!!


Berapa ramai?

Sedangkan for both situations, Sihat dan Sakit kita adalah dari Allah.
Tapi sikap kita, macam nak bagitau kat orang lain yang Allah hanya
pernah bagi kita kesusahan sahaja, sedangkan waktu kita sihat itu jauh
lebih panjang dari waktu kita sakit.

Renung-renungkan~
(Actually this entry should be longer, but I think it's
enough for now. I'll edit it later [kalau rajin] heh.)

Wallahua'lam.

Sunday, July 25, 2010

Percaya

Assalamu'alaikum,

A short post.

How can you trust people, when they are actually
a race that is proven; love to betray.(?)

How can you trust others, when you know that in
everyone's heart, there is 'nafs' that will always try
to bring them away from the right path.(?)

As for me,

I'd never believe them, at first.

"Saya hanya percaya, dengan meletakkan kepercayaan
saya yang tertinggi hanya pada Allah s.w.t.,
barulah saya dapat mempercayai manusia."

"Jika saya dikhianati, saya tidak akan menyesal,
kerana Allah tidak mungkin akan mengkhianati saya."

Wallahua'lam.

*I'm not sure what kind of post is this.

Tuesday, May 25, 2010

Contoh surat untuk diberikan kepada ibu dan ayah nak mintak kahwin awal.

PENTING! Firstly this entry wasn't written by me.
I just copied it from Facebook. But it is kind of
interesting point of view and way of thinking.
So..just enjoy reading it, and take the good things
that are there in the text.[the text is VEEERY long,
so don't stop halfway while reading it]

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…

Apa khabar dengan keluarga di Labuan? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.

Ajib pun tak berapa jelas mengapa ajib nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar ajib tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ajib selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang ajib tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, ajib sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila ajib cakap macam nie. Ajib bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Ajib nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, ajib akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.

Kadang-kala, ajib rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.

Ajib bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi ajib nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)

Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.

Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di universiti ajib, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, ajib takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi ajib green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Ajib lebih suka calon tu ajib yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk ajib.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak ajib akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang ajib nikahi nanti. Seperti yang ajib katakan awal-awal tadi, ajib nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh ajib belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka ajib akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau ajib telefon dia, ajib dapat pahala, ajib rindu kat dia, ajib dapat pahala, ajib bagi hadiah kat dia, ajib dapat pahala malahan kalau ajib keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, ajib nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan ajib masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka ana akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib ajib bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka ajib akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga). Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jgn risau, sebelum ajib nak nikah, ajib akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri ajib. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak ajib tangguh dulu. Apa-apa pun, ajib tegaskan sekali lagi, ajib nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.

Ajib tengok semua abang ajib nikah awal dalam umur 22 tahun. Ajib cadang pun gitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu ajib tua nanti, ajib tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak ajib nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat. Mau tak mau, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada ALLAH. (tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati). Ajib juga harap, anak-anak ajib nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.

Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada ALLAH di samping mengikut sunnah Rasul SAW. Dalam umur muda nie, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Ajib tak nak ajib akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada ALLAH dan Rasul.

Ajib sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan ajib dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Usu Mol, sebab ajib tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu ajib ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Ajib nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi ajib, kalau ajib membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab ajib pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja ajib membicarakan hal nikah ni ketika mana ajib baru berusia 20 tahun (dalam tahun Islam, ajib dah 21 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat ajib ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ajib tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang ajib katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Kalau boleh jgn bagitau abg jul dan abg didi, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan ajib ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, ajib akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan ajib di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Labuan.


Puteramu,
Ajib

--------------------------------------------------------------------------------
Some of the content of this entry are still doubtful (for example,
age of Aisyah r.ha when Prophet Muhammad s.a.w. marrying her). But,
not to deny there are still some good advices and moral values
that we can take.

Monday, May 10, 2010

Penyakit.

Assalamualaikum.

Herm, lately I noticed that I've been infected by such a
dangerous 'virus'. The symptoms are;

-My intelligence seems like downgrading,
-My reactions became slower,
-Feeling sleepy all the time,
-Having this urging feeling of 'want to stick to the laptop',
-Increasing body weight,
-Feeling lazy,
-'I-want-to-eat-all-the-time' symptom,
-The feeling of my Iman is lowering down.

Herm, after doing some check up, which only took several seconds,
I've identified the 'virus', and the 'virus' is; static.

Well, actually it's a virus caused by a super-long-not-well-planned-holiday.

So my friends, if you're having the same symptoms (3 or more) like I'd right now,
DO take some proactive actions.

Take some notes, you can still sharpen your brain even while you're
in front of your computer, just make full use of Wikipedia. I bet you have
just thousands of things that you don't know (and forget) about those
things in Physiology, Biochemistry, and Anatomy, and I swear, using the
Wikipedia is hell lot easier than reading those Vanders, Marks', and Gray's.
At least when we're in 2nd year, we don't have to revise everything all again.

Next, why don't you start memorizing those Surah(s) that we're supposed
to memorize for the next semester? Don't know where to start? I'll say,
maybe from Surah Al-Qiyamah (as it is one of the easiest)? You choose.

What else? Herm, the list will just go on forever, but the simple rule
is,just make it worth your time and could benefit your future (I don't
think watching those Korean dramas, dancing, gags, etc. will give you a better
future?). Don't bash me if I'm wrong (IF ONLY I'm wrong).

Penutup: My main point is..

"Pemuda itu ibarat air, dan demi Allah, air jika dibiarkan ia
tidak bergerak; statik, nescaya ia akan rosak (berkeladak, kuman terkumpul etc.)"

Whatever it is, this post is actually for myself. But, if you think
that you can get something from this post, then DO THINK.