About Me

My photo
Bismillah. Ordinary man, I am. Selalu MENGHARAP agar diri ini sentiasa mendapat kefahaman yang lebih dalam semua perkara, as only by that I could increase my level of Iman. Selalu MENGHARAP untuk menjadi "a man of His and his words", whatever I said, is what He said and what I'll do. Never lose hope. Keep on HOPING.

Friday, May 7, 2010

Ujian.

Assalamualaikum.
Herm, eventhough ramai yang dah post berkenaan dengan topik nih;
ujian, tapi apa salahnya kalau kita renung-renungkan kembali.

My reality

Ibnuroslee, kau banyak sangat dosa tu, hati hitam legam.
Sebab tu kau rasa macam banyak sangat ujian yang kau hadapi.


Ujian daripada Allah S.W.T ini meliputi seluruh hamba-Nya yang taat mahupun yang derhaka. Malah ujian bagi hamba-hamba-Nya yang taat adalah lebih hebat berbanding dengan mereka yang engkar. Rasulullah s.a.w pernah di tanya:

Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian?

Baginda menjawab: Para Nabi dan pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan sentiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322)

Subhanallah!

Begitu Maha Penyayangnya Allah, Dia tidak mahu kita datang bertemu Dia
dengan sebarang dosa pun, agar terselamatlah kita dari seksa-Nya
dan termasuklah kita dari kalangan mereka yang mendapat rahmat-Nya.

But, have we try our best?

Firman Allah S.W.T.:

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) – al-Mulk (67) : 2


What should we do when we are facing all the hardships?

Well my friends, whatever it is, segala ujian daripada Allah S.W.T ini haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran agar ianya dapat mendekatkan kita kepada-Nya dan menerima segala limpah rahmat-Nya.

Firman Allah S.W.T.:

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah (2) : 157


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perang), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). - a~li `Imran (3) : 200

Tengok ayat di atas?

Dua kali Allah menyuruh kita bersabar.

Penutup: All the talks...

Alaaa Ibnuroslee, cakap sabar memang senang, tapi nak amalkan tuh,
pergh, susah~~~.


Herm what should I say?

Jalan ke Neraka dipagari dengan perkara yang disukai nafsu kita,

Jalan ke Syurga dipagari dengan perkara yang tidak disukai nafsu kita,

Life is never easy,

But the price of Jannah is not cheap. It requires perseverance(yeah!) my friends.

So, are we strong enough?

InsyaAllah, I believe we are.

1 comment:

`Ammar Sahrim said...

adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan untuk mengatakan "Kami beriman" sedangkan mereka belum diuji. (al-ankabut:2)

Iman hanya disahkan melalui ujian. tiada siapa mampu mengelakkan dirinya daripada diuji oleh Allah.