About Me

My photo
Bismillah. Ordinary man, I am. Selalu MENGHARAP agar diri ini sentiasa mendapat kefahaman yang lebih dalam semua perkara, as only by that I could increase my level of Iman. Selalu MENGHARAP untuk menjadi "a man of His and his words", whatever I said, is what He said and what I'll do. Never lose hope. Keep on HOPING.

Saturday, April 3, 2010

Gambar Wanita

PENTING!
Post kali ini memang agak panjang (sangat panjang), oleh itu sebelum anda memberi sebarang komen tentang post saya kali ini, pastikan anda telah membaca dan cuba memahami KESELURUHAN post ini terlebih dahulu. Jangan hanya sekadar skimming and read through.

Sebenarnya post kali ini lebih kepada bersifat pencerahan dan penerangan
tentang cara saya berfikir, spesifiknya berkenaan "Gambar Wanita".

Saya kini risau dengan trend kamera zaman sekarang. Kini hampir semua orang mempunyai kamera sendiri. Yang terbaru, trend kamera DSLR.

Saya lihat, apabila seseorang itu memiliki kamera DSLR, ia bagaikan satu lesen besar kepada mereka untuk menangkap gambar apa dan siapa sahaja yang mereka mahu; sesiapa = lelaki mahupun perempuan.

Keadaan ini merisaukan saya.

Tetapi situasi ini diburukkan lagi dengan kesanggupan para wanita yang merelakan gambar mereka untuk diambil oleh those men with DSLR. Berposing dan bergaya sakan. Walaupun begitu, saya tidak mengatakan keadaan ini secara pukul rata. Ramai juga wanita yang gambar mereka diambil secara curi-curi, dan dalam keadaan ini saya tidak menyalahkan mereka.

Muqaddimah

Mengapa tiba-tiba saya nak tulis pasal tajuk ni?


Saya tergerak untuk menulis tentang tajuk ni kerana saya dah tak mampu lagi untuk
hanya mendiamkan diri dan memendam tentang cara pemikiran saya tentang isu ini.

Jadi, dalam menyampaikan pandangan saya tentang isu ini, saya terlebih dahulu akan
membicarakan tentang hal ini berdasarkan dua aspek;

1.Hujah 'Aqli.
2.Hujah Naqli.

Kenapa saya tidak memulakan perbincangan ni dengan hujah naqli terlebih dahulu?
Saya tahu, sebagai seorang muslim, etika utama kita dalam membincangkan atau
membahaskan tentang sesuatu perkara sepatutnya dimulakan dengan hujah-hujah naqli.

Tetapi di sini saya sedaya upaya untuk membincangkan perkara ini dari satu sudut
yang tidak kurang pentingnya; Da'wah.

Sesetengah orang akan mudah lari apabila kita terus meng'attack' mereka dengan
ayat-ayat Al-Quran dan juga Hadis. Oleh itu, adalah lebih mudah untuk seseorang
itu untuk menerima apa yang cuba kita sampaikan jika ianya sesuatu yang boleh
diterima akal mereka.



1. Hujah 'Aqli

Cuba anda bayangkan situasi ini:

"Anda adalah lelaki yang telah berkahwin dengan seorang wanita yang merupakan pilihan hati anda. Tapi, pada suatu hari anda mendapati yang rupanya
ramai lelaki yang telah melihat kecantikan isteri anda yang sebenarnya adalah
milik mutlak anda, yakni suaminya."


That's one very simple example. But then, have you ever really thought about it?
Let us see another example:

"Sebagai seorang bapa, antara tugas anda adalah untuk menjaga dengan sebaiknya
kehormatan setiap ahli keluarga anda. Anda telah berusaha sebaik mungkin dengan
cuba untuk menjadikan anak-anak perempuan anda menjadi seorang yang 'tuli', 'bisu',
'pekak', 'buta' dan terpelihara bagaikan mutiara yang tersimpan berpuluh-puluh
tahun di dalam mulut tiram, agar kecantikan dan kehormatan anak anda terpelihara.
Tetapi semua usaha anda itu bagaikan sia-sia apabila anda mendapati rakan-rakan anak anda baik lelaki mahupun perempuan dengan sewenang-wenangnya menangkap gambar anak anda dan menyiarkannya untuk tontonan orang ramai tanpa ada sebab yang perlu”


After you have read both situations, cuba letakkan diri anda di tempat Sang Suami dan Si Ayah.
Get my point? Hati kita pasti tidak akan selesa.

Kita tidak kisah jika yang melihat gambar itu hanya rakan wanita mereka; hanya untuk suka-suka dan bergembira kata mereka.

Kita tidak risau jika yang melihat itu adalah dari kalangan lelaki yang tahu, faham dan mengamalkan Islam dengan baik; mereka hanya tertengok dan terpandang gambar itu.

Tetapi yang sangat merisaukan kita ialah jika yang melihat gambar itu ialah lelaki-lelaki yang mempunyai penyakit di hati mereka; sengaja, suka-suka dan mempunyai niat lain apabila mereka melihat gambar itu.



2. Hujah Naqli.


Ok, sekarang kita akan tengok pulak hujah naqli, yakni hujah daripada Al- Quran dan juga Hadith.

Memang tidak saya nafikan tidak ada ayat Al-Quran ataupun hadith yang dengan terang dan jelas yang melarang dari para wanita untuk mempamerkan gambar mereka.
Hal ini memang sudah tentu, kerana pada zaman pensyariatan Islam, yakni pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. masih hidup, kamera masih lagi belum dicipta. Tetapi hujah yang akan diguna pakai adalah dengan menggunakan kaedah qias.

So let’s move on to the first hujah.

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ


“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam Mengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan” (Surah An-Nur:30)


Then some of you will say,
Eh! Ibnuroslee, ape kene mengena ayat ni dengan perempuan? Kan ni ayat untuk korang, Kaum Adam.


So the anwer is, saya akan bagi contoh, ada seorang wanita ni, dia jalan kat tengah KL sambil berbogel. Dia memang cantik, mane-mane lelaki yang lalu sebelah dia, pasti akan tengok dia dua tiga kali. Dalam situasi ni, kita nak salahkan wanita itu dahulu or lelaki yang memandang itu?

Confirm! yang bersalah terlebih dahulu adalah wanita itu. Dia yang telah membuka pintu kemaksiatan itu terlebih dahulu. Berkenaan dengan lelaki yang memandang dia tu, memang die pun bersalah, tetapi itu adalah satu cerita yang lain.

Next we will move on to the next hujah, which is hujah from hadith.

“Wanita itu aurat, maka bila ia keluar rumah, setan terus memandanginya (untuk menghias-hiasinya dalam pandangan lelaki sehingga terjadilah fitnah).”
(Dishahihkan Al-Imam Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih At-Tirmidzi, Al-Misykat no. 3109, dan Al-Irwa’ no. 273. Dishahihkan pula oleh Al-Imam Muqbil ibnu Hadi Al-Wadi’i rahimahullahu dalam Ash-Shahihul Musnad, 2/36)


Kemudian ada yang berkata

Eh? Biar betul Ibnuroslee. Tapi gambar kitorang mane ade dedah-dedah aurat ni. So, mesti takpe kalau kitorang letak gambar-gambar kat internet kan?


Ok, to answer this question, jom kita tengok dulu ape maksud aurat yang cuba disampaikan oleh hadith nih.

Yang namanya aurat berarti membuat malu bila terlihat orang lain hingga perlu ditutupi dan dijaga dengan baik. Karena wanita itu aurat, berarti mengundang malu bila sampai terlihat lelaki yang bukan mahramnya. (Tuhfatul Ahwadzi, Kitab Ar-Radha’, bab ke-18)

Faham? Kalau tak faham juga, jom kita tengok satu analogi.

Seorang perempuan tengah duduk kat lecture hall. Perempuan itu memakai tudung labuh, jubah, ‘stongan’, stoking, dan senang cerita memang tutup semualah. Agak-agak, ade tak lelaki yang tiba-tiba nak datang depan perempuan tu, then gi tenung muka perempuan tu lame-lame? Mesti takde kan? Lelaki tu mesti rasa malu nak buat perkara macam tu.

Tapi masalahnya sekarang, dengan berleluasanya gambar wanita seperti situasi tadi diletakkan di internet, akan menyebabkan wanita yang tadinya dah cuba tutup segala kemungkinan berlakunya fitnah terhadap dirinya dan juga orang lain, akan menjadi sia-sia? Para lelaki yang rosak hatinya dengan mudah boleh menatap wajah wanita tadi di komputer ataupun laptop mereka selama mana yang mereka mahu dan melakukan apa sahaja yang mereka mahu. Jadi di sini timbul satu persoalan, tidakkah orang yang telah meletakkan gambar itu telah melanggar batas syariah yang telah cuba dibina oleh wanita tadi?

Fikir-fikirkan.

Penutup: Saya rindu...

Saya cukup rindu dengan zaman persekolahan saya dahulu, kerana pada waktu itu, budak-budak perempuan di sekolah saya, memang agak pemalu, kalau ada lelaki nak tangkap gambar mereka pun, memang mereka tak kan bagi.

Tambahan lagi pada waktu itu kamera digital masih sangat sedikit bilangan mereka yang memilikinya, menyukarkan lagi mereka-mereka yang kononnya memiliki 'lesen besar', untuk menangkap gambar perempuan sesuka hati mereka.

Oleh itu, bagi kita yang hidup di zaman ini; zaman kamera, adalah lebih baik jika
kita cuba sedaya upaya kita untuk menutup mana-mana pintu yang boleh membawa fitnah.
(Anda tahu maksud sebenar fitnah kan? Fitnah bukan sekadar tuduh-tuduh perkara yang
tidak benar sahaja, tetapi ia juga membawa maksud bencana or perkara yang buruk)

Saranan saya, jika masih ada lagi yang nak letak gambar wanita, kalau boleh biarlah atas sebab yang perlu dan penting sahaja. Seterusnya, kalau boleh pastikan gambar itu bukannya gambar ‘close-up’.
Dan sebolehnya, pastikan bukan gambar secara individu, biar ramai-ramai, so kecil sedikit gambar mereka.

Akhir kalam, ada yang mengatakan kepada saya, isu ini adalah isu khilaf. Tetapi bagi saya ini adalah berkenaan dengan akhlak, dan tiada khilaf dalam akhlak.

Yang membezakan samada seseorang itu hendak mengamalkan sesuatu perbuatan (akhlak) adalah keimanan, yakni yang lahir dari kefahaman individu itu tentang akhlak Islamiah.
---------------------------------------------------------------------------
Jadi jika anda telah membaca post saya kali ini dengan keseluruhannya, dan anda masih lagi tidak berpuas hati, dipersilakan untuk komen. Saya masih lagi seorang manusia biasa yang hanya menulis berdasarkan pengetahuan dan kefahaman yang dikurniakan oleh Allah kepada saya. Dan kerana saya adalah seorang manusia, saya sudah pasti tidak terlepas dari melakukan kesalahan.

So, sila-silalah tegur saya. :)

Wassalam~

3 comments:

aiman_masri said...

2 Thumbs-up for penulis...

Thanx for reminding...

leokid said...

Alhamdulillah, saranan yang sama juga saya bawakan di sini:

http://leokid.wordpress.com/2010/02/26/sesungguhnya-kamera-itu-juga-bermata/

diJat said...

really impressed me..
thanks 4 da post..